
6 stappen voor het bepalen van jouw kernwaarden
In deze blog gaan we in op wat kernwaarden zijn, waarom ze relevant zijn voor jouw onderneming en mijn methode om jouw kernwaarden te kunnen bepalen. Ook vind je een gratis download met een uitgebreide lijst van kernwaarden om jou te helpen bij het kiezen van je waarden!
6 stappen voor het bepalen van jouw kernwaarden
In deze blog gaan we in op wat kernwaarden zijn, waarom ze relevant zijn voor jouw onderneming en mijn methode om jouw kernwaarden te kunnen bepalen. Ook vind je een gratis download met een uitgebreide lijst van kernwaarden om jou te helpen bij het kiezen van je waarden!
Wat zijn kernwaarden?
Kernwaarden dragen uit waar je als bedrijf voor staat en hoe jij invulling geeft hieraan.
Je bouwt je bedrijf op geheel eigen wijze. Je ontwikkelt een bepaalde werkwijze en hebt een idee voor ogen wat je graag wilt bereiken met je onderneming.
De keuzes die je maakt en je werkwijze worden gestuurd door bepaalde waarden. De waarden die je belangrijk vindt in het leven.
Voorbeelden hiervan zijn: transparant, efficiënt, aandachtig en persoonlijk.
Waarom zijn kernwaarden relevant voor je onderneming?
Je waarden zijn – bewust of onbewust – voelbaar wanneer iemand met je in contact komt. Door je hier bewust van te zijn kun je dat waar je voor staat en de unieke manier waarop mensen door jou geholpen tastbaarder maken. In je aanbod en je samenwerkingen. Maar ook in je branding. In je website. In je positionering. In al je content en daar waar je in contact komt met mensen. Eigenlijk in alle lage van je bedrijf.
Kernwaarden zijn daarom een mooie manier om
- Te weten hoe jouw drijfveren tot uiting komen
- De manier waarop je product of dienst tot stand komt te kunnen verduidelijken
- De aansluiting tot je doelgroep te vinden
- Houding en gedrag van jezelf en je team te stroomlijnen en verbinden
- Je tone of voice te bepalen
Hoe bepaal je jouw kernwaarden?
Maar waar begin je nu met het bepalen van je kernwaarden? Vind je het lastig om echt tot de kern te komen met je waarden kun je de volgende methode gebruiken.
1. Begin bij je missie, visie & werkwijze
In je missie en visie schuilen jouw overtuigingen, werkwijze en doelen. Door dit woorden te geven creëer je een merkverhaal waar mensen zich in kunnen herkennen of waarden aan kunnen hechten.
Voorbeeld voor je visie: “Ik zou willen dat we binnen [branche] meer/minder ….”
Voorbeeld voor je missie: “Ik help [doelgroep] met [probleem x] op [eigenschap] wijze”
Zoek je meer handvatten voor het schrijven van een krachtige missie & visie, schaf voor 9,95 de merkgids ‘Brand Impact’ aan.
2. Filter hier alle eigenschappen en waarden uit
In deze missie en visie kun je waarschijnlijk al wat kernwaarden halen. Filter al de bijvoeglijke voornaamwoorden (eigenschappen) eruit en maak daar een lijstje van.
3. Vul aan of pas aan d.m.v. de gratis kernwaarden lijst
Download hier de gratis lijst vol met kernwaarden. Zie het als een synoniemenlijst ter inspiratie, om andere woorden te vinden die nog beter aansluiten. Zo kun je keuzes maken in wat het meest passend voelt.
4. Kies 3- 5 waarden uit die voor jou de kern omschrijven
Focus op dat voor jou echt het allerbelangrijkste is. Door dit te doen kun je ook gaan toespitsen in de manier waarop jij je gaat positioneren om je te onderscheiden.
5. Voel / ervaar / bedenk of deze waarden echt je essentie omschrijven
Geef jezelf de tijd om te ervaren of dit de kernwaarden zijn die de essentie vangen.
6. Kijk waar jij deze kernwaarden (nog) meer kunt inzetten in je bedrijf
Neem bijvoorbeeld je websiteteksten nog eens door. Je aanbod of de manier waarop deze is opgebouwd. Bekijk je huisstijl kleuren en je logo. Of scan je social media content.
Stralen deze kernwaarden daarin door? Of voel je dat je dit nog meer vorm mag geven of in woorden mag uitdrukken?
Samengevat nog eens op een rij
- Begin bij je missie, visie en werkwijze.
- Filter hier alle eigenschappen en waarden uit
- Vul aan of pas aan d.m.v. de gratis kernwaarden lijst
- Kies er 3 – 5 uit die voor jou de kern omschrijven
- Voel / ervaar / bedenk of deze waarden echt je essentie omschrijven
- Kijk waar jij deze kernwaarden (nog) meer kunt inzetten in je bedrijf
Dit was ‘m voor nu! Ik hoop dat je door deze blogpost nog wat dichter bij je kern komt. Zoek je individuele hulp voor het neerzetten van je merkstrategie of hoe je dit door kan vertalen in jouw branding en webdesign? Kijk eens op deze pagina voor meer over m’n aanbod.
Meer blogs lezen?
Op de blogpagina vind je meer interessante artikelen. Loop je ergens tegen aan waar je graag een artikel over zou willen lezen? Stuur me gerust een bericht en wie weet kun je jouw onderwerp binnenkort teruglezen op de blog!