Een nieuwe website, hoera!

Eindelijk: je nieuwe website waar je zo hard aan gewerkt hebt is live! Of je het nou zelf hebt gedaan of hebt uitbesteed, wellicht zijn er nog een aantal aspecten waar je misschien nog niet bij hebt stilgestaan. Of wie weet wil je net beginnen met het maken van je eigen WordPress website, dan kun je deze tips direct meenemen in de ontwikkelingen van je nieuwe project of business.

Je kunt over elke tip afzonderlijke een uitgebreide blog schrijven, dat realiseer ik me. Later gaan we in meerdere blogs ook dieper hierop in. Deze blog gaat je echter meer een algeheel inzicht geven in wat er o.a. komt kijken bij het onderhouden van een website buiten een mooi design, fijne layout en goede teksten. Ondanks dat het vooral informerend is geef ik je ook veel handvatten en tools om stappen te ondernemen en hier zelf mee aan de slag te gaan.

Welke tips gaan we bespreken

• Zorg dat je website voldoet aan de richtlijnen van de AVG
• Vergroot je zichtbaarheid door het gebruik van SEO
• Maak mooie links bij het delen van je website op social media
• Zet tools van Google in voor een nog beter online zichtbaarheid
• Controleer de laadtijd van je website
Beveilig je website tegen hackers
• Regel een versleutelde verbinding tussen server & websitebezoekers (SSL)
Bescherm de content op je website met de juiste informatie
• Controleer de schaalbaarheid van je website (responsive design)
• Blijf je website ontwikkelen

Zorg dat je website voldoet aan de richtlijnen van de AVG

Ik zie het nog heel vaak als ik websites bezoek, vandaar dat ik er maar gelijk mee begin: websites die nog niet voldoen aan de richtlijnen van de AVG. Je hebt er waarschijnlijk wel van gehoord, maar deze wet heeft ook invloed op een aantal aspecten op je website. Je hebt o.a. een privacyverklaring nodig die makkelijk toegankelijk is en een cookiemelding. Wat het precies betekent voor jou om je website AVG proof te krijgen kun je teruglezen op een vorige blog.

Vergroot je zichtbaarheid door het gebruik van SEO

Wil je in de top 5 komen te staan wanneer men jouw branche en stad invoert, dan kan dat soms lastig zijn. Een specialist inschakelen die dit voor je regelt is wellicht de uitkomst, maar er zijn ook stappen die je zelf kunt ondernemen om gevonden te kunnen worden door Google. Voornamelijk is belangrijk dat je je niche vindt en dit ook helder communiceert op je website. Concurreren met de grote ketens is soms niet te doen, maar is ook niet per se wat je wilt, je wilt namelijk jouw ideale klanten trekken. Dit doe je door een gestructureerde, aantrekkelijke en heldere website te runnen.

De plugin yoast helpt je met de eerste stappen in een SEO proof website & je zichtbaarheid te vergroten. Je kunt de de titels & meta descriptions invullen die Google zal weer gaan geven, waardoor je in Google mensen gelijk kunt triggeren op je website te klikken.

Wanneer je website net live is duurt het even voordat Google deze (opnieuw) indexeert. Schrik dus niet als je je website vernieuwd hebt en je even ‘je plekje’ kwijt bent.

Wil je meer over SEO leren? Dan zou ik je aanraden Iris Rutte te volgen op Instagram voor veel waardevolle tips, of een traject bij haar te volgen!

Zet tools van Google in voor een nog betere online zichtbaarheid

Je hebt nu je SEO voor elkaar via Yoast, je pagina wordt geïndexeerd door Google (zorg dat bij WordPress onder instellingen > lezen > zoekmachine zichtbaarheid het vakje niet aangevinkt staat!) en je kunt gevonden gaan worden! Daarnaast kan het ook fijn & slim zijn om Google Tools in te zetten om de ervaring van een bezoeker (en dus potentiële klant) nog beter te laten verlopen of inzichten te krijgen in de gezondheid van je website of bezoekers(aantallen).

Google mijn bedrijf

Hoe fijn is het als je op je telefoon een bedrijf of ondernemer zoekt en je ziet gelijk een knop met ‘bel’. Je hoeft niet helemaal naar de website, om die te scannen naar het telefoonnummer. Om die vervolgens te moeten kopiëren en plakken om te bellen. Nee, gewoon simpel met 1 druk op de knop! Idem met een knop naar de website (als je deze wel gericht wil bezoeken), info over de openingstijden of locatie. Dit venster waarin deze informatie op Google direct zichtbaar is, stel je in via ‘Google mijn bedrijf’.

Bij een desktop weergave heb je dan de mooie titel en korte meta description die triggeren om door te klikken op je website (bij mobile versie komt dit eronder), maar hiernaast vind je het venster met directe informatie voor de gerichte bezoekers. Zo voorzie je in beide behoeftes.

Sitelinks

Nog fijner is als je url door Google direct wordt weergegeven met sitelinks. Deze zogenoemde sitelinks zie je onder je hoofdurl en linken naar andere pagina’s op je website. Hiermee geef je direct (nog voor een bezoeker op je website zit) een kijkje in de structuur en inhoud van je website, waardoor een bezoeker sneller zou kunnen vinden naar waar hij/zij op zoek is, en dus ook sneller klikt.

OF Google dit weergeeft en WAT google weergeeft is helaas niet te voorspellen, maar je kunt er er wel zo veel mogelijk invloed op uitoefenen dat Google sitelinks voor je gaat weergeven. Hoe? Dat je lees je hier voor de meest recente info!

 

Google Tools

Wil je graag zelf aan de slag met Google dan zijn dit fijne tools om te gaan gebruiken
• Google Analytics (voor o.a. het tracken van je websitebezoekers op aantallen of gedrag. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in welke pagina’s veel of minder worden bezocht en op welke zoekwoorden je wordt gevonden)
• Google mijn bedrijf (maak hiermee een bedrijfsprofiel bij je zoekresultaten)
• Google Search Console (o.a. voor inzage in hoe jouw website door Google wordt geïndexeerd of er zich daarin problemen voor doen).

Controleer de laadtijd van je website

Haal je website door gtmetrix.com om te weten hoe snel je je website laad en de bijbehorende scoren, incl. aanwijzingen waar verbeterpunten liggen.

Alles wat je in de ontwikkeling van de website heeft bijgedragen maar nu niet meer nodig is, neemt alleen maar onnodige ruimte in, verbruikt energie & vertraagd je website. Zo ook zware bestanden als sommige afbeeldingen.

Een paar algemene tips om toe te passen op je website

• Verwijder inactieve plugins, ongebruikte thema’s, ongebruikte afbeeldingen, concept pagina’s of dummy content die je niet meer gaat gebruiken.
• Optimaliseer je afbeeldingen door ze te verkleinen via Adobe Photoshop of gratis tools (google ‘compress image’ en je vind een hoop fijne opties!) of lees in deze blog die ik eerder schreef hoe je schaalbare en lichtgewicht logo’s of iconen met transparante afbeelding kunt gebruiken op je website in plaats van (zware) png’s.x
• Veel aspecten aan je website verander je niet elke dag, maar vergen wel tijd om ingeladen te worden voor een bezoeker.  Daarom is het slim om gebruik te maken van caching, zodat bestanden niet elke keer opgevraagd hoeven te worden bij het laden. Dit kan doormiddel van een caching plugin of als je wat meer thuis bent in de backend via de ftp door een stukje code toe te voegen aan je .htaccess.
• Update WordPress, plugins & thema’s regelmatig.

Beveilig je website tegen hackers

Het gebeurt helaas nog vaak genoeg dat een website wordt gehackt. Daarom is het erg belangrijk dat je je een (wordpress )website goed beveiligd. In het (heel) kort kun je website beveiligen door o.a. het installeren & instellen van een beveiligingsplugin, zoals Wordfence of All in One Security & Firewall. Deze controleren o.a. wanneer en wie er inlogt, welke bestanden hackgevoelig zijn. Daarnaast kun je ook limieten instellen van login pogingen en je login url wijzigen.

Maak uit voorzorg ook regelmatig backups van je website zodat wanneer er iets fout gaat (ook op andere vlakken) kun je altijd terug naar een versie zonder deze fouten. Het kan zijn dat je wijzingen die je gedaan hebt verloren zijn omdat je immers terug de tijd in gaat. Daarom is het aan te raden na (belangrijke) wijzigingen altijd even een back up te maken.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Dit kan o.a. via de Control Panel van je hosting of via een plugin (voor WordPress) zoals Updraft.

Regel een versleutelde verbinding tussen server & websitebezoekers (SSL)

Je hebt de term SSL wellicht al eens voorbij zien komen, maar dit is tegenwoordig ook ontzettend belangrijk; het sleuteltje naast de url in de browser (https in plaats van http). Naast dat het netter oogt (je wil niet de termen ‘Not Secure’ zien staan voor een websitelink), je rankt er ook hoger mee in Google!

Bij een fijne hosting partij zit een mogelijkheid tot gratis SSL. Is dat niet het geval, en heb je geen plannen om van hosting te veranderen, dan is er ook nog de mogelijkheid dat zelf te regelen via deze gratis optie. Deze moet je helaas wel elke drie maanden vervangen. Maar je kunt je email adres achter laten dan krijg je een herinnering wanneer het zo ver is!

Bescherm de content op je website met de juiste informatie

Laatst wees LadyLayer via haar instagram op een punt wat veel ondernemers denk ik niet weten over het stukje copyright info wat meestal in de footer staat, daarom leek het me erg goed om dat hier ook eens te delen! Wil je je tekst en content beschermen op je website plaatst dan niet alleen het huidige jaar in de footer, maar vanaf het eerste jaar van je website. Sowieso voor alle juridische documenten en waardevolle legal informatie voor ondernemers moet je bij LadyLawyer zijn!

Blijf je website ontwikkelen

De meest belangrijke tip van allemaal: blijf je website ontwikkelen! Denk niet nu de website live is hoef ik er de komende jaren niet meer naar om te kijken: blijf je website up to date houden. Bij WordPress is het belangrijk om updates van plugins en thema’s bij te houden, niet alleen voor hackgevoeligheid maar ook zodat het optimaal blijft lopen. Daarnaast ontwikkelen thema’s of plugins zich ook voort, met fijne nieuwe features die de website ervaring verbeteren of jouw gebruikers gemak. Het is voor Google ook belangrijk dat je website actueel is, dus ververs je teksten ook regelmatig of schrijf nieuwe blogs. Maar ook visueel kun je blijven vernieuwen en tweaken, indien gewenst. Het is niet erg om op een gegeven moment te denken ik gooi het over een andere boeg, want net als jijzelf groeit, kan een website met je meegroeien. Je wilt immers dat een website jouw als ondernemer door en door vertegenwoordigt!

Ik wil je via m’n blog meer en meer meenemen in de wondere wereld van wordpress & webdesign, voor nu waren dit 10 tips voor het optimaliseren & onderhouden van je eigen website. Heb je vragen over de inhoud, of wil je dat ik graag meer in ga ergens op? Lijkt me super leuk om wat van je te horen en schrijf graag meer over wat je wilt weten!

Meer blogs lezen?

 

Ga terug naar de blogpagina om meer interessante artikelen te lezen.  Loop je ergens tegen aan waar je graag een artikel over zou willen lezen? Stuur me gerust een bericht en wie weet kun je jouw onderwerp binnenkort teruglezen op de blog!